Saturday, August 16, 2008

TAFSIR AL-ISTI’AZAH

oleh: abu 'iyash


أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
Maknanya: Aku mohon perlindungan dengan Allah dari syaitan yang direjam

Kalimah Isti’azah ini bermaksud aku berpegang teguh dengan nama Allah serta memohon bantuanNya melindungi diriku dari kejahatan dan godaan syaitan yang terlaknat di sisi Allah SWT, yang akan merosakkan aku dalam urusan agamuku dan duniaku atau yang akan memesongkan aku dari melaksanakan perintah Allah SWT serta mendorong aku untuk melakukan larangan-larangan Allah SWT. Ini kerana hanya Allah SWT sahajalah yang berkuasa melindungi insan dari segala pujuk rayu syaitan selain hasutan-hasutan jahat dari jin dan manusia. Ini dibuktikan dengan firmanNya dalam Surah An-Nas, ayat 1 hingga 6.
Kalimah Allah pada Isti’azah ini bermakna: nama bagi zat Yang Maha Agung, yakni zat yang mempunyai nama-nama yang baik serta bersifat dengan segala sifat yang sempurna dan amat jauh dari sifat-sifat yang jelek dan tercela. Hanya Allah SWT satu-satunya اله (sembahan yang Maha Esa) dan ربyakni pencipta serta pengawal seluruh alam dan makhluk-Nya. Manakala kalimat شيطان berasal dari perkataan شطن membawa erti: yang menjauhkan. Syaitan adalah makhluk yang Allah SWT dari api sepertimana firmanNya dalam Surah Ar-Rahman, ayat ke-15:

وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ
“Dan Dia menciptakan jin dari nyala api.”

Selain itu, syaitan juga diistilahkan sebagai segala perbuatan yang keji atau maksiat pada diri manusia. Ini berdasarka kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad yang bermaksud: “Hasad adalah syaitan dan marah adalah syaitan”.

Allah s.w.t memerintahkan hambaNya agar senantiasa memohon perlindunganNya dari syaitan, seperti yang diungkapkan dari firmanNya dalam Surah Al-Araf, ayat 200:

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan setan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

serta satu lagi firmanNya pada Surah An-Nahl ayat 98 yang berbunyi:

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
“Dan apabila kamu membaca Al-Quran maka hendaklah kamu memohon perlindungan dari syaitan yang direjam”.

Di sini boleh kita katakana bahawa Allah SWT tidak jemu-jemu menyeru umat manusia yang lemah ini agar sentiasa memulakan amalan-amalan kita dengan meminta perlindungan dariNya daripada gangguan syaitan laknatullah yang tidak pernah bosan mencari serta mengintai peluang untuk menyesatkan anak cucu Adam a.s sehingga hari kiamat. Ini berdasarkan janjinya dengan Allah SWT yang mana dia akan seberapa daya menarik sebanyak mungkin umat manusia agar terjebak dengan pujuk rayunya, melainkan hamba-hamba Allah SWT yang benar-benar ikhlas dalam amalan-amalan mereka.
Malah Rasulullah SAW yang terpelihara dari sebarang dosa dan noda juga turut meminta perlindungan Allah SWT dari tipu daya syaitan sepertimana yang dikutip dari sebuah hadis riwayat ahli Sunan dan Ahmad dari Abu Said Al-Khudri yang menyatakan: “Rasulullah apabila bangun pada waktu malam, beliau akan memulai solatnya dengan takbir, puji-pujian lantas berdoa: Aku mohon perlindungan dengan nama Allah Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui dari syaitan yang direjam”.

Dari sini, jelaskan kepada kita bahwa semua anak Adam tidak akan terlepas dari bisikan manis syaitan menyesatkan. Lantaran itu, amat perlu kita sebagai hamba yang lemah memohon perlindunganNya agar tidak terperangkap dengan pujuk rayu syaitan yang direjam lagi dilaknat Allah SWT.

No comments: