Kita tidak dapat menyingkap rahsia atau hikmah puasa sehingga kita mengetahui rahsia atau hakikat pada diri kita. Tubuh badan manusia yang diciptakan Allah SWT, adakah hanya sebuah haikal dan jisim yang terkumpul daripada daging-daging, tulang-tulang dan darah sahaja? Jika manusia hanya sekadar tubuh yang di lihat dari sudut zhohiri atau luaran, betapa hina dan celakanya manusia..!!
Dengan adanya ruh manusia dimuliakan dan diangkat darjatnya sehingga Allah SWT memerintahkan para malaikat supaya sujud menghormati Adam AS. Para malaikat sujud bukan pada tubuh yang dibentuk daripada seketul tanah, tetapi mereka sujud setelah ditiupkan ruh kedalam jasad manusia. Firman Allah SWT:
“(Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah". Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan) Ku; maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya".” (Shad: 71-72)
Celakalah bagi manusia yang hanya mementingkan tubuh tanpa memberikan hak kepada ruh mereka. Seolah-olah sebuah rumah yang hanya dilihat indah luarannya tetapi kotor dan berselerak di dalam. Makan dan minum hanya untuk menguatkan jasad sambil memenuhi syahwat mereka. Syiar mereka hanya seperti ungkapan syair arab:
فإذا فــــــــاتك هذا فعلى الدنيـا سلام!
Sesungguhnya dunia ini adalah makanan, minuman dan kerehatan. Apabila kamu meninggalkan semua ini, maka ucaplah selamat tinggal kepada dunia!
أَرَأَيْتَ مَنْ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً { أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً
“Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya? Atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu).” (al-Furqon: 43-44)
Manakala manusia yang mengenali hakikat diri mereka akan sentiasa mengadili kemahuan tubuh melalui akal yang sihat serta menyedari manusia adalah jasad dan ruh. Kehendak ruh tidak boleh ditundukkan oleh kehendak jasad kerana manusia lebih berhajat kepada ruh daripada jasad. Mereka inilah orang-orang yang beriman, bertaqwa dan mendapat tempat di sisi Allah ta’ala dengan mengambil akhirat sebagai tujuan sebenar kehidupan. Darjat mereka lebih tinggi dari para malaikat sebagaimana firman Allah SWT:
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.” (al-Baiyinah: 7)
No comments:
Post a Comment